Oog in oog met: Mark Stoelinga

Mark Stoelinga manager Team Energie  Infrastructuur Port of Rotterdam.

De hele stroom richting waterstof op gang brengen: dat is mijn doel.’

Mark Stoelinga, nu manager Energie en Infrastructuur bij Port of Rotterdam, heeft voorheen in Engeland, India en China gewerkt en weet daardoor dat ontwikkelingen soms langzaam gaan, maar tegelijkertijd óók snel kunnen gaan. Hij wil daarom concrete doelen stellen.

‘Ik wil de hele supply chain in actie zien: van de productie in een ver land tot de aankomst in Rotterdam en verder,’ zegt Mark Stoelinga, die drie jaar geleden begon bij het Havenbedrijf Rotterdam. Als business manager richtte hij zich op het opzetten van het waterstofnetwerk in de haven. Inmiddels geeft hij nu een jaar leiding aan het Team Energie & Infrastructuur. Hij en zijn team zetten zich in voor het ontwikkelen van nieuwe energiestromen en voor de benodigde infrastructuur. Onder meer de komst van waterstof en pijpleidingen. ‘Een buitenstaander zou kunnen denken dat waterstof onze problemen gaat oplossen. Dat is zo, maar mensen onderschatten hoeveel tijd dit kost. De schaalgrootte in de haven is enorm. De benodigde projecten zijn enorm. Ter vergelijk, de opstart met duurzame elektriciteit verliep ook moeizaam, terwijl dit nu vaak goedkoper is dan fossiele brandstoffen. Mede dankzij stimulerend overheidsbeleid en de moed van bedrijven is de opstart er. Maar er is wel geduld voor nodig.’

De gevolgen van klimaatverandering zoveel mogelijk beperken

‘Ik wilde voorop lopen in de energietransitie, met andere woorden: proactief zijn in plaats van reactief en besloot om bij Air Liquide aan de slag te gaan voordat ik de stap zette naar het Havenbedrijf Rotterdam. Ik wil iets teruggeven aan de maatschappij. Daarop wil ik me de rest van mijn carrière focussen. Wat kunnen we samen doen om de gevolgen van klimaatverandering zoveel mogelijk te beperken! Het is niet eenvoudig, maar daaraan wil ik mijn steentje bijdragen.’

 

Een CO2-neutraal Europa tegen 2050

‘Een duidelijk doel is het streven naar een CO2-neutraal Europa tegen 2050. Ik zie een schonere, betere en gezondere wereld voor me’, vervolgt Stoelinga. ‘De huidige temperatuurstijging is dramatisch. Maar ik blijf positief. Ik vind het belangrijk om daadwerkelijk iets te bereiken. Je moet ergens beginnen. Bijvoorbeeld met de waterstofleiding van de Rotterdamse haven naar Chemelot en naar Duitsland. Daarom is het belangrijk dat de Delta Rhine Corridor niet nog meer vertraging oploopt. We zijn een belangrijke energiehaven voor Duitsland, en die rol willen we blijven vervullen, maar dan voor groene energie. Dat betekent dat de importstromen op gang moeten komen en dat er wereldwijd meer elektrolysers moeten worden gebouwd. Er moet véél gebeuren, maar zoals ik in mijn jaren in het buitenland heb gezien, het kan snel gaan maar dan moet er draagvlak zijn!’

Mark Stoelinga zegt: ‘We zijn wel goed op weg! In de machinekamers bijvoorbeeld. Daar verandert een heleboel. Schepen en bedrijven op andere brandstoffen. En alles wat nu in de pijpleidingen zit, is over 25 tot 30 jaar duurzaam. Dat is geweldig! Fabrieken blijven bestaan en schoorstenen zullen we ook nog zien, maar draaiend op waterstof komt daar dan waterdamp uit. En we gaan natuurlijk ook afgevangen CO2 permanent opslaan met Porthos!’ *)

*) Bij het project Porthos wordt CO2 van de industrie in de Rotterdamse haven afgevangen, getransporteerd en opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee. Op land gaat zo’n 30 kilometer leiding de grond in. En in de Noordzee nog eens 20 kilometer uit de kust. Naar verwachting is het Porthos-systeem in 2026 operationeel. Bron: Port of Rotterdam.

Zwartwit Foto: Marc Nolte