Naast hergebruik restwarmte, daling CO2 emissies en meer, heeft Rotterdam met trots de 2e plek behaald in de Top 10 van de Global Sustainable Cities Index 2024.
PoR is DE haven op het gebied van energie-transitie
De aanpak van Port of Rotterdam bestaat uit het verhogen van de efficiëntie van de bestaande industrie en het vernieuwen van het energie- en brandstofsysteem. Er wordt hard gewerkt om nog meer nieuwe innovatieve ontwikkelingen aan te trekken, zoals de productie van groene waterstof, biobrandstoffen en recycling activiteiten. Zo ook wordt infrastructuur voor warmte-, waterstof- en CO2-leidingen gecreëerd. Daarnaast werkt Port of Rotterdam aan de verduurzaming van zeescheepvaart met o.m. walstroomprojecten en het bunkeren van schone brandstoffen. Schepen met betere (bovenwettelijke) milieuprestaties worden beloond.
Een CO2 Neutrale haven in 2050: dat is het doel
Uiteraard lopen er al heel veel projecten. Er is een Top 15 energie- en grondstoffentransitieprojecten in 2024. Eén daarvan is walstroom. De containerterminals van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) worden de komende jaren voorzien van walstroomvoorzieningen. ECT heeft hiervoor een overeenkomst gesloten met Rotterdam Shore Power (RSP), een samenwerkingsverband tussen energiebedrijf Eneco en Port of Rotterdam.
Wanneer de voorzieningen op de terminals volledig operationeel zijn, kunnen jaarlijks zo’n 5000 zeeschepen op walstroom worden aangesloten. Hierdoor vermindert de CO2-uitstoot in de haven met zo’n 35.000 ton per jaar. De huidige projecten behoren tot de grootste walstroomprojecten in Europa en omvatten gezamenlijk zo’n 5 kilometer aan kade.
Pilot verplaatsbare walstroom
Op de Steinweg Beatrix Terminal heeft de afgelopen maanden een pilot plaatsgevonden met verplaatsbare batterij-containers met walstroom. Schepen van rederij CargoW zijn succesvol aangesloten. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de pilot gecoördineerd en verkent nu samen met de Gemeente Rotterdam de mogelijkheden voor bredere toepassing van verplaatsbare walstroom voor locaties waar flexibele concepten beter werken dan vaste aansluitingen.
In aanbouw zijnde Rotterdamse walstroomvoorziening biedt maximale flexibiliteit
Aan het einde van het vierde kwartaal van 2024 zal de walstroomvoorziening (OPS) aan de Holland Amerikakade in Rotterdam klaar zijn om te testen. “De sleutel tot de walstroom-verbinding is het bieden van de hoogste operationele flexibiliteit,” legt Nick Hoogeweij, executive manager van Cruise Port Rotterdam (CPR), uit. “We hebben de mogelijkheid om overal langs de lijn van 235 meter aan te sluiten, dus of een schip nu stuurboord of bakboord moet aansluiten. Aangezien inmiddels 90% van de cruiseschepen in onze wateren verbinding kunnen maken, zijn de OPS-vooruitzichten goed.”