Boudewijn Siemons, de nieuwe COO van Havenbedrijf Rotterdam en de nieuwe voorzitter Cruise Policy Board Rotterdam, is inmiddels alweer 8 maanden in functie. Een enthousiast en gedreven mens.
Hoe bevalt het nieuwe werk?
‘Héél goed. Ik ben in Coronatijd begonnen en heb het bedrijf leren kennen, deels via beeldscherm. En dat blijkt dus ook te werken. We hebben als Havenbedrijf veel geleerd over thuiswerken en besloten voor een hybride vorm van werken na de pandemie, i.e. 40 % thuiswerken, uiteraard voor wie dit kan. Het is duurzaam, het scheelt reistijd, de work-life balance wordt er beter van… we zijn bezig de IT-infrastructuur verder te optimaliseren om dit mogelijk te maken.’
Waar komt Boudewijn Siemons vandaan, hoe keek hij bij aantreden naar de job van COO Havenbedrijf Rotterdam, wat zijn zijn kernpunten?
‘Ik kom van Vopak, een wereldwijd opererend opslagconcern, ook actief hier in het havengebied, daarvóór bij een industrieel aannemersbedrijf en bij de marine… dit komt voor mij nu allemaal samen in het Havenbedrijf. Mijn kernpunten verschillen niet van de strategie van het Havenbedrijf. Als bestuurslid ben ik medeverantwoordelijk voor het totaal, onder meer de life cycle assets van het havenbedrijf, bouwen, opereren, digitaliseren, energietransitie, veiligheid… en aandacht voor cliënten en de haven van vandaag. En dat is allemaal binnen de strategie.’
Siemons is tevens voorzitter van de Policy Board van Cruise Port Rotterdam. Kunt u voor de lezer de rol van de Policy Board uitleggen?
‘Cruise Port Rotterdam is een dochter van Port of Rotterdam en kent geen Raad van Commissarissen of zoiets, maar het is toch erg belangrijk om mensen met veel ervaring en verschillende expertise binnen cruise, haven, luchtvaart en business mee te laten denken inzake het beleid en de toekomst: een soort Raad van Advies dus.’
Rotterdam werd in de cruisevaart steeds populairder. Tot ruim een jaar geleden uiteraard…
‘Rotterdam is een prachtig mooie, gastvrije stad, er is veel te zien, er is veel ruimte en Cruise Port beschikt over een unieke aanmeerplek midden in de stad. Mensen lopen zó naar bezienswaardigheden en naar het centrum.’
Cruise Port Rotterdam is ook bezig met de Gemeente voor walstroom
‘Stad en haven werken al jaren hard aan milieu en energietransitie en ja, mede omdat Cruise Port met haar terminal midden in de stad is gevestigd, willen we voor omwonenden steeds minder (milieu)overlast. Dus walstroom. Eind 2023 moet ’t er zijn. Met de Rotterdamse mentaliteit “opgestroopte mouwen” gaan we er tegenaan!’
Toekomst cruise in Nederland? Veel landen starten binnenkort weer…
‘Europa is steeds meer een level playing field dus ook in Rotterdam zal er binnenkort weer gestart worden en we hebben voor tweede helft dit jaar een goede cruiseagenda èn dus goede hoop.’