Met respect voor elkaars werk en binnen de wettelijk gestelde normen wordt er door Cruise Port Rotterdam en de Zeehavenpolitie nauw samengewerkt aan een prettige bejegening van passagiers en het voorkomen van lange wachtrijen en dus –tijden. CPR is heel dankbaar voor en trots op deze samenwerking.
“Wij voeren hier de generieke politietaak uit, opsporing, handhaving en noodhulp, waar nodig in de cruiseterminal en op de kade”, vertelt Jan Janse. “Er is ook een politie te water, maar ons werk is hoofdzakelijk aan de kades, vanaf de Sluisjesdijk tot en met Maasvlakte II plus de cruiseterminal aan de Wilhelminakade. Wij hebben voornamelijk met havenkades en dus met bedrijven te maken. Een onderdeel is grensbewaking en grenscontrole, waar 130 FTE werkzaam zijn van ons totaal van 350 FTE. Daarin zit ook districtsrecherche die zich bezighoudt met criminaliteit.”
Op de vraag wat Jan Janse van cruise
vindt…
“Cruise is iets heel moois, een aanwinst voor Rotterdam. Kijk eens naar die schepen, neem daarbij de toename van het toerisme en… het is ook economisch goed. Dus dit moet zo blijven en mede daarom zijn wij er als er een schip komt. Wij checken alles.”
Janse vertelt ook over Schengen - het vrije verkeer tussen die landen - en de UK. Als een passagier opstapt in Hamburg, Le Havre of Zeebrugge, is de grenscontrole voor Nederland al gedaan, anders is het voor de passagiers die in Southampton opstappen. De UK is geen Schengen-land, dus moeten alle passagiers in Rotterdam weer langs de grenscontrole en instempelen. “Het zou dus onzin zijn om als schip met 3500 passagiers een dagje Rotterdam te bezoeken. Daarom vliegt onze grenscontrole naar Southampton en vaart mee met het schip zodat alle passagiers aan boord kunnen worden gecheckt en toch in Rotterdam meteen aan wal kunnen en de stad in.”
Over wat ISPS en PSO betekent, legt Jan Janse uit dat de Zeehavenpolitie verantwoordelijk is voor alle ISPS (International Ship Portfacility Securitycode) terreinen in de haven. Als er een cruiseschip aan de terminal ligt, is de terminal een ISPS terrein. Janse: “Je mag als haven alleen maar zeeschepen ontvangen als je een certificaat hebt. Port Security Officer, die valt onder de (Rijks)Havenmeester, geeft dit certificaat uit na toetsing van alle veiligheidsmaatregelen. Cruise is een aanwinst voor Rotterdam en dat willen we niet meer kwijt. Vandaar de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor strenge eisen op veiligheidsgebied!”