In 1873 ontstond de NV Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart- Maatschappij (NASM), al snel in de volksmond gedoopt tot Holland Amerika Lijn (HAL).
Zoals het bedrijf enkele jaren later ook ging heten. De Nieuwe Waterweg, geopend in 1872, heeft gezorgd dat Rotterdam kon uitgroeien tot een haven en stad van wereldformaat. New York werd toen een vaste lijndienst voor de HAL. Van 1873 tot de Tweede Wereldoorlog vervoerde de HAL zakenlui, toeristen en migranten van en naar Amerika. Tijdens de oorlog werden de schepen van de HAL voor geallieerde doeleinden ingezet en alle zeelieden aan boord hebben vrijwel de hele oorlog gevaren, heldhaftig!
Na de oorlog is ms Westerdam op 28 juni 1946 uit Rotterdam vertrokken en in de tijd hierna waren het veelal migranten uit heel Europa die een nieuwe toekomst tegemoet gingen.
De “Kop van Zuid” is uitbreiding stadscentrum
In de periode 1901-1917 werd het directiegebouw van de HAL gebouwd op de kop van de Wilhelminapier. In 1984 werd het hoofdkantoor van HAL alhier gesloten. In de jaren 90 werden, op deze plek, nieuwe plannen gesmeed voor dit gebied de “Kop van Zuid”. Hiermee werd de start tot uitbreiding van het centrum op de zuidoever een feit. Hotel New York was het aller eerste project. Omdat de Erasmusbrug toen nog niet was gebouwd, is de watertaxi toen bedacht. Nu uitgebreid en versterkt. En nog altijd leuk!
Het vanaf dag één populaire hotel New York heeft een belangrijke bijdrage aan het succes van de Kop van Zuid geleverd. Tussen alle nieuwe hoogbouw is het oude gekoesterd gebleven (zie foto).
Ter ere van de viering van 50 jaar Marshallhulp (1997) kwamen de toenmalige Amerikaanse president Bill Clinton en zijn vrouw Hillary naar Rotterdam. De Wilhelminakade aan de waterkant, in de volksmond bekend als Holland Amerikakade , werd toen door Burgemeester Bram Peper ter ere van de viering en het bezoek van de Clintons formeel “Holland Amerikakade”.