Erik de Neef, voorzitter van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) In Rotterdam is de ruim 125 jaar oude Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) uitgegroeid tot een professioneel bedrijf met belangrijke innovatieve ontwikkelingen.
De KRVE is op internationaal gebied vooruitstrevend in het veilig en stabiel aan- en afmeren van schepen. KRVE-voorzitter Erik de Neef: ‘Onze “Cruise Port Captains” – nog altijd een uniek concept in de cruisewereld – kijken of alles klopt: juiste positie van het schip, het in één keer goed aan- en afmeren door de ploeg roeiers, gangway koppelen, toezicht op de kade… En straks is er walstroom (voorzien voor midden 2024). We bezien nu samen met CPR een programma voor de kabelaansluiting, met andere woorden: de “walstroom-connectie.”’
De divisie Havenmeester van Port of Rotterdam, loodsen, slepers en de KRVE zorgen samen voor veiligheid, het aanmeren op een kwalitatief hoogstaande en efficiënte manier. Deze unieke samenwerking van technische en nautische dienstverleners is een sterke basisinfrastructuur voor de Rotterdamse haven.
‘De roeiers varen met een werkboot naar het betreffende schip toe’, vertelt Erik de Neef. ‘Daar aangekomen pakken ze in samenwerking met de bemanning van het schip de trossen op. Vervolgens varen de roeiers de trossen naar de kade, waar ze de trossen vastmaken aan de afmeerconstructie. Dit gebeurt gedeeltelijk met de hand en gedeeltelijk door ons winch-apparaat. Voor cruise is er nu de eerste volledig elektrische winchunit en er worden er meer gebouwd. Ook zijn we hard bezig met ShoreTension die de beweging van de aanliggende schepen stabiliseert bij bijvoorbeeld windvlagen of onverwachte stroming van passerende schepen’, vervolgt De Neef. ‘Dit is vanzelfsprekend ook voor cruiseschepen van groot belang. Het ShoreTension systeem is een Nederlandse innovatie voor het veilig aangemeerd blijven van zeeschepen. Het is uitgevonden bij de KRVE. Wereldwijd is hier veel belangstelling voor en daar zijn wij ook enorm trots op.’
‘De roeiers, het materiaal en de werkwijze zijn inmiddels zo adequaat en professioneel dat wij over de hele wereld bekend zijn en bij calamiteiten worden gevraagd. Wij beschikken over een moderne vloot van meer dan 60 werkboten, waaronder een aantal snelle hypermoderne schepen. Bovendien doen we in heel Europa en daarbuiten offshore mooring engineering, advisering en training van mensen.’
‘De KRVE schepen worden gemonitord door een eigen en op de roeiers toegespitst geschreven informatie-systeem. Een uniek systeem want alle schepen in de Rotterdamse haven kunnen wij zien en ze worden door ons bediend. We krijgen ook door wat er precies moet gebeuren én het systeem houdt de status bij’, aldus Erik de Neef.