Christina van Onlangs, Guest Relations Manager, is verantwoordelijk voor de Tourist Information desk. Deze desk ontdek je al gauw als je van het schip komt en wordt – meestal - bemand door twee heren van een team van vier. Als er heel veel passagiers ontschepen zijn er twee desks en springen er ook medewerkers bij van andere teams. Christina zorgt ervoor dat desk-bemanning wordt voorzien van actuele informatie.
Wat zijn er voor vragen? ‘Wel, dat loopt erg uiteen, maar de meeste vragen gaan over bezienswaardigheden en over vervoer, hoe kom je ergens?’, antwoordt Christina. ‘Het gaat dan onder meer over openbaar vervoer, (gratis) shuttle-bus, waterbus en watertaxi, Spido rondvaart, de toeristische tram (lijn 10), hop on/ hop off en de waterbus, die onder meer naar de molens van Kinderdijk vaart. En uiteraard de vraag: waar kunnen we opstappen?’
Andere vragen zijn uiteraard: “Wat moeten we absoluut zien in de stad en omgeving?” Christina en de heren geven aan dat dit meestal gaat over musea, bezienswaardigheden als de Lijnbaan en het stadscentrum in het algemeen, de Markthal en omgeving (waaronder Laurenskerk), historische panden als het Witte Huis en de historische wijk Delfshaven, het Maritiem Museum en de Kunsthal… alsmede “leuke dingen” voor de jeugd zoals Miniworld, de grootste overdekte miniatuurwereld van Europa, de 18-holes Midget Golfbaan bij uitkijktoren Euromast, de diergaarde… die uiteraard niet alleen voor de kids aantrekkelijk zijn. De heren vertellen dat bijvoorbeeld óók vaak gevraagd wordt waar je de lekkerste appeltaart kunt eten. ‘Het is teveel om op te noemen, maar van veel passagiers die uit de stad terugkeren krijgen we geweldig positieve commentaren en dat maakt ons heel trots.’
Christina: ‘Het is teveel om op te noemen, maar van veel passagiers die uit de stad terugkeren krijgen we geweldig positieve commentaren en dat maakt ons heel trots. Aad, John, Dirk en Paul zijn allen gids geweest en ik kom zelf uit de reiswereld. We zijn een enthousiast team Rotterdammers met veel kennis van en over de stad en ons streven is de gasten die van boord komen het gevoel te geven dat ze héél welkom zijn. Want dat zijn ze in Rotterdam!’