Oog in oog met … Arjan van Gils (Wethouder Financiën, Organisatie, Haven en grote projecten

Cruise neemt toe in Rotterdam en ook de aandacht van toeristen voor de stad groeit. Daar hebben we - B&W, VVV en andere organisaties alsmede burgers - allemaal ons best voor gedaan. Het is in minder dan twee decennia een must see city geworden toch? 

‘Rotterdam staat internationaal op de kaart. Dat zie je onder andere aan de toename van het aantal toeristen. En dat is heel gaaf. Rotterdam is natuurlijk ook een fantastische stad waarvan alles te beleven en te zien is!’

Het is dan ook heel leuk dat steeds meer cruisereizigers (90%) in Rotterdam blijven, de stad bezoeken, musea, de Markthal en bijvoorbeeld ook per Spido een rondvaart maken? 

‘In Rotterdam en omstreken kun je je als toerist dagenlang vermaken. Er zijn allerlei mooie en leuke plekken die een bezoekje waard zijn. Of je nu houdt van architectuur, musea, water, parken of de gezelligheid van de stad zoekt: in Rotterdam vind je het allemaal!’

Cruise Port Rotterdam zetelt op een unieke plek (de Wilhelminakade) met heel veel historie. De HAL is hier begonnen, emigranten voeren van hier naar Amerika in de jaren ’50. De terminal is vrijwel in het centrum van Rotterdam en dat is ca. twee uur varen vanaf zee met continue zicht op de grootste haven van Europa. Dat vraagt wel goed onderhoud van de aanvaarroute. Daar is Rotterdam steeds mee bezig nietwaar?

‘Het Havenbedrijf Rotterdam doet er alles aan in samenwerking met Rijkswaterstaat en  onderhoudt de aanvaarroutes van alle schepen naar Rotterdam. Het is inderdaad uniek dat je met een cruiseschip vlakbij het
centrum van de stad kunt komen. Tegelijk brengt dit natuurlijk ook uitdagingen met zich mee: hoe houd je het voor de omwonenden leefbaar? Hoe zorg je ervoor dat de reizigers goed uit de voeten kunnen? Kunnen we
iets met walstroom?’

Er wordt weleens geklaagd over uitstoot van schepen, maar in de tegenwoordige tijd is er door de aanpak van Port of Rotterdam juist steeds minder uitstoot*) en er wordt ook steeds meer LNG gebruikt. Bovendien gaat aan de kade in de meeste gevallen de hoofdmotor uit en het energieverbruik is stukken lager door zonne-energie en LED. Mogen we stellen dat er hard wordt gewerkt aan een schoner milieu door het Havenbedrijf en ook door rederijen? Maar helemaal schoon gaat in geen enkele industrie van de ene op de andere dag. 

‘Het is inderdaad zo dat er in de scheepvaart hard wordt gewerkt om de sector nog duurzamer te maken. En dat gaat inderdaad niet van de een op de andere dag. Tegelijk moeten we onze ogen niet sluiten voor de uitdagingen die er op dit vlak liggen. Ik vind dat we de haven voortvarend en verantwoord moeten verduurzamen. Dat geldt natuurlijk ook voor cruiseschepen. Als overheid doen wij er van alles aan om dit proces te faciliteren en te stimuleren.’

6, 7 en 8 september waren er - mede aan de Wilhelminakade - in Rotterdam weer de Wereldhavendagen. Een druk bezocht evenement waar mensen een impressie krijgen wat er allemaal in de Rotterdamse haven gebeurt en meer zoals demonstraties en een vuurwerkshow. Wat vindt u van de WHD? 

‘Een ècht Rotterdams evenement! Het is uniek dat de stad en de haven zo nauw met elkaar verbonden zijn. Tijdens de Wereldhavendagen wordt dat op een indrukwekkende manier zichtbaar. Denk aan de spectaculaire demonstraties, de bezoeken aan allerlei schepen en de haven. Ook is het een prima gelegenheid om jongeren kennis te laten maken met de haven. In onze haven zijn veel verschillende, leuke en goedbetaalde banen te vinden. Terecht zijn de Wereldhavendagen een evenement waar jong en oud ieder jaar weer opnieuw naar uitkijken!’


*) Maximaal 0,1% uitstoot is wettelijk verplicht in onze wateren, Rotterdam ligt in het Emission Control Area (Noordzee en Oostzee).